18.05.2009

 

Niemiecki cud techniki

Wyobraź sobie długą na 82 m kruszącą skały łódź podwodną z czterema pokładami, tak wysoką jak 20-piętrowy wieżowiec położony na boku. Ten potwór jest cięższy niż tuzin jumbo jetów 747 i toruje sobie drogę przez ziemię przy pomocy wysokiego na 9 m kręcącego się ostrza. Zaskakujące? Jak gdyby był to wytwór bujnej wyobraźni? Jeżeli tak myślisz, to się mylisz. To nie Hollywood, to Discovery Channel.

Niesamowite osiągnięcia inżynieryjne
Jeżeli nie lubisz science-fiction, ponieważ interesuje cię rzeczywistość to powinieneś koniecznie odwiedzić Allmannsweier w Baden-Württemberg.

Allmannsweier w Badenii-Württembergii to jeden z najbardziej przyjemnych rejonów w Niemczech, znany z dobrego jedzenia i przyjaznych mieszkańców. Tam też właśnie ma swoją siedzibę Herrenknecht, wiodący światowy producent maszyn do odwiertu tuneli. A te maszyny to kolosy, o których nie śnił nawet przeciętny scenarzysta z Hollywood. Nic więc w tym dziwnego, że sama firma i jej charyzmatyczny lider Dr Martin Herrenknecht cieszą się ostatnio dużym zainteresowaniem ze strony mediów.

“Niesamowity wytwór inżynierii” tak amerykański kanał Discovery opisuje maszynę Herrenknecht, która wywierciła długie na 5,4 i 3,9 kilometra tunele w Kuala Lumpur w 2006 roku.

Najważniejszym projektem w karierze Herrenknechta i jednym z największych projektów publicznych jest Tunel Św. Gottharda. Tunel, który jest budowany od roku 2002, będzie prowadził z wioski Erstfeld, w centralnej Szwajcarii do Bodio, w południowo-wschodniej Szwajcarii – oddalonej o ponad 57 kilometrów. Po ukończeniu w roku 2017, będzie to najdłuższy tunel drogowy na świecie i najtrudniejszy do wybudowania pod względem geologicznym. Tunel Gottharda przekracza dziewięć warstw geologicznych. Przecina granit i kwarc i przypominającą cukier warstwę dolomitycznego marmuru –, który stanowi nie lada wyzwanie dla maszyny wiercącej.

Żadna skała nie jest zbyt twarda, żadna góra nie jest zbyt wysoka: Loctite i Herrenknecht
Herrenknecht rozwija się od momentu swojego założenia w latach siedemdziesiątych. Obecnie zatrudnia około 3000 osób na całym świecie, a sprzedaż firmy wyniosła w 2008 roku po raz pierwszy miliard euro. Imponujący sukces firma zawdzięcza po części wykorzystaniu możliwości stworzonych przez proces globalizacji. Chiny to jedno z tych państw, na których dość wcześnie skoncentrował się Herrenknecht i w 2008 dostarczył setną maszynę do tego kraju, stanowiącego koło zamachowe światowej gospodarki.

Niezależnie od tego, gdzie działają maszyny; w Malezji, Chinach, Szwajcarii czy w Brazylii, produkty Henkel Loctite zawsze odgrywają ważną rolę w procesie konstrukcji tych niesamowitych tworów inżynieryjnych. Środek do zabezpieczania gwintów Loctite 243 jest stosowany do zabezpieczania wszystkich śrub w maszynie, która jest poddawana ogromnemu ciśnieniu podczas dokonywania odwiertu w skale.

Inna aplikacja, w przypadku której doskonale sprawdza się niezawodność Loctite to obracająca się i tnąca skały głowica maszyny. Napęd głowicy tnącej stanowi różna ilość pojedynczych silników. Pierścień kołnierza części nadbudowanej i główne łożysko oraz kadłub skrzyni przekładniowej i główne łożysko są wielokrotnie przytwierdzone w sposób laminarny przy pomocy Loctite 586. Proces ten pozwala na przekazywanie dwa razy większego momentu obrotowego, aniżeli byłoby to możliwe w przypadku innego rozwiązania. Mocowanie przy pomocy Loctite zwiększa niezawodność i pozwala silnikowi pokonać siły działające na niego pod ziemią. Inżynierzy są także zaangażowani w proces projektowania maszyn we współpracy z różnymi działami Herrenknecht, aby tak szybko jak to tylko możliwe spełnić potrzeby konstrukcyjne
klienta. Henkel i Loctite® to doskonali partnerzy dla maszyn wiercących tunele Herrenknecht, które nigdy nie wiedzą, z jaką skałą przyjdzie im się zmierzyć następnym razem. Proces Natychmiastowej Reakcji Loctite (patrz artykuł na temat opracowywania produktów) pozwala nam reagować na nowe wymagania w ciągu zaledwie kilku tygodni.

Następnym przystankiem dla maszyn wiercących tunele będzie Paryż, gdzie będą wierciły tunel pod nową linię metra 12.




Potrzebujesz Pomocy?

Zadzwoń: 
0 801 111 222

Materiały informacyjne: katalogi, ulotki, plakaty