06.10.2011

 

Silver Star

Czy Ci się spodoba czy nie, nigdy jej nie zapomnisz., Trzyminutowa przejażdżka na trasie o długości 1620 metrów i na wysokości 73 metry, która każdemu podniesie poziom adrenaliny!

Jeżeli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak to jest czuć przyspieszenie i siłę grawitacji w samochodzie Formuły Jeden, powinieneś przejechać się kolejką górską Silver Star w Europa Park. Nie tylko jej prędkość sprawia, że włosy stają na głowie – to samo tyczy się osiąganych przez nią wysokości. A wszystko to dzięki sile przyciągania i zawrotnej prędkości 130 kilometrów na godzinę!

Super kolejki górskie to stalowe konstrukcje, doskonale dostosowane do osiągania zawrotnych prędkości i „airtime”, czyli przeciążeń ujemnych powstających na szczytach wzniesień, które wywołują wrażenie „wypadania” z siedzenia. Ogromne siły wymagają zastosowania najwyższych standardów inżynieriyjnych i procedur utrzymania ruchu. Silver Star spełnia wszystkie zaostrzone niemieckie normy bezpieczeństwa TÜV.

Silver Star uspokaja swoim solidnym wyglądem. Fotele są jakby wyjęte z najnowszego modelu samochodu wyścigowego, ale najbardziej imponującym elementem kolejki jest drążek zabezpieczający. Jest to ciężka stalowa konstrukcja z futurystycznym uchwytem powleczonym czarnym obiciem, która dokładnie obejmuje każdego pasażera i zamyka się wydając specyficzny dźwięk, aby przytrzymać nas mocno na miejscu.

Ekstremalna jazda, ekstremalne przeżycia
Przejażdżka zaczyna się od powolnej i budującej napięcie wspinaczki, która wciska głęboko w fotel. Kiedy kolejka dociera na szczyt znajdujący się na wysokości 73 metrów, prawie się zatrzymuje – ale zaraz potem można usłyszeć krzyki przerażenia i ekscytacji, kiedy Silver Star nagle zaczyna swobodnie spadać, przyspieszając do prędkości 130 kilometrów na godzinę i błyskawicznie pokonując wiele zakrętów oraz spadków zaprojektowanych tak, aby zagwarantować maksymalne przeciążenia ujemne, wywołujące wrażenie „wypadania” z siedzenia. Bardziej bojaźliwi trzymają się kurczowo uchwytu, podczas gdy śmiałkowie wyciągają ręce do góry, aby czerpać maksymalną przyjemność z odczuwania ujemnej siły G, podczas gdy cały czas są oczywiście
bezpiecznie przytrzymywani w miejscu przez drążek bezpieczeństwa. Kiedy tylko zaczynasz myśleć, że to już koniec, kolejka nagle pędzi w górę, wchodząc w zakręt przypominający kształtem podkowę pod kątem 120°, który stanowi ekscytujące zakończenie przejażdżki. Podekscytowane okrzyki przechodzą w krzyki radości i ulgi, kiedy kolejka zwalnia, a jej pasażerowie odkrywają, że nadal są w jednym kawałku. Jak to możliwe? Jazda przyprawiająca o prawdziwy zawrót głowy, z przyspieszeniem i siłą G samochodu biorącego w wyścigu Grand Prix – ale bez silnika! Jak to robią, że kolejka działa sprawnie i bezpiecznie?

Zaawansowana technika i tradycyjne wartości
Rollercoastery uległy znacznym przeobrażeniom od czasów starych rosyjskich kolejek górskich, które składały się zwykle z lodowych torów na drewnianych podporach do 25 metrów wysokości, a pierwsze z nich budowane były już w XV wieku w St. Petersburgu. Najnowsze – tak jak Silver Star – są kontrolowane komputerowo. Prędkość i obciążenie pasażerami są stale liczone, aby zastosować właściwą siłę hamulców magnetycznych, ale, tak jak w przypadku swoich rosyjskich przodków, nadal pozostają kwestie drgań i bezpieczeństwa. Aby zagwarantować, że drążki zabezpieczające spełnią swoje zadanie, muszą one być odporne na drgania.

Hanz Volz, główny inżynier odpowiedzialny za konserwację Silver Star polega na Loctite® 243: “Codziennie sprawdzamy wszystkie 108 drążków zabezpieczających, a raz do roku, rozkładamy je na części pierwsze, aby dokonać szczegółowej inspekcji. Do ponownego montażu stosujemy ten produkt do zabezpieczania śrub i łączenia kół z mechanizmem zapadkowym z głównym drążkiem.

Ponieważ Loctite 243 to produkt średnio demontowalny, jest on wystarczająco wytrzymały, aby poradzić sobie z obciążeniami i drganiami, a jednocześnie stwarza możliwość demontażu elementów w celu ich konserwacji. Doskonale nadaje się do naszych potrzeb”.

Aby koła się kręciły
Koła prowadzące odgrywają kluczową rolę w szybkiej i bezpiecznej jeździe i przytrzymują pociąg na szynach od góry, od spodu i z boku. Tak, jak drążki zabezpieczające koła, są także codziennie sprawdzane oraz rozkładane na części pierwsze, dokładnie badane i składane ponownie raz do roku. W celu przeprowadzenia dokładnej inspekcji, stalowe kosze łożysk kulkowych muszą być całkowicie zdemontowane z aluminiowych kół, a biorąc pod uwagę, że do sprawdzenia jest 120 kół, wydajność odgrywa kluczową rolę.

Główny mechanik Volz zna pożyteczny trik: „Ponieważ aluminium rozszerza się szybciej od stali, rozgrzewamy koła do temperatury 70°C, co pozwala nam po prostu zepchnąć stalowy kosz łożyska kulkowego. Następnie czyścimy wszystkie powierzchnie przy pomocy Loctite 7063. Do mocowania koszy stosujemy Loctite 638 – trudno demontowalny środek mocujący, doskonale nadający się do mocowania współosiowych części metalowych. Loctite jest stosowany do zabezpieczania obudów koszy łożysk kulkowych, a także do zabezpieczania śrub i mocowania kół kolejki.

“Loctite 243 pozwala zaoszczędzić wiele czasu, zapewniając jednocześnie całkowitą niezawodność,” – dodaje Achim Stoss, inżynier odpowiedzialny, między innymi, za utrzymanie kolejki Silver Star w ruchu. „Przytrzymuje on elementy w danym miejscu tak długo, jak tego potrzebujemy, ale potem jesteśmy w stanie je zdemontować przy pomocy narzędzi ręcznych.” Pomimo tego, że Europa Park jest największym wesołym miasteczkiem w Niemczech i największym otwartym sezonowo parkiem na świecie, jest to nadal firma rodzinna. „Rodzina Mack działa w biznesie rollercoasterów od lat dwudziestych XX wieku i nadal wciela w życie tradycyjne wartości rodzinne, co widać patrząc na dumę, jaką ludzie czerpią tu ze swojej pracy,” – mówi Alfred Kaltenbach, menadżer sprzedaży Loctite.




Potrzebujesz Pomocy?

Zadzwoń: 
0 801 111 222

Materiały informacyjne: katalogi, ulotki, plakaty