02.11.2010

 

Gwiazda transportu publicznego

Niewiele tramwajów ma zaszczyt posiadać swój własny fanklub on-line. Jednym ze szczęśliwców jest niskopodłogowy tramwaj TMK2200 produkowany przez chorwacką firmę Končar. Najbardziej lojalni fani TMK2200 określają go na YouTube mianem “najlepszego tramwaju na świecie” i “najładniejszego tramwaju wszechczasów”.

Sylwetka niebieskiego tramwaju stanowi także istotny element oficjalnej strony internetowej chorwackiej stolicy. TMK 2200 to pierwsza rzecz, jaką zobaczysz wpisując adres strony, co świadczy, że tramwaj stał się znakiem firmowym Zagrzebia, nowoczesnym uzupełnieniem historycznych miejsc, które stanowiły o atrakcyjności miasta przez ostatnie wieki.

Środek transportu publicznego, który wywołuje taki entuzjazm, zasługuje na to, aby mu się bliżej przyjrzeć. Miasta w Finlandii, Bułgarii, Serbii i Australii rozważają obecnie zakup TMK2200. Tramwaj jest produkowany w Zagrzebiu a Henkel dostał pozwolenie, aby przyjrzeć się procesowi jego produkcji.

Członek zarządu w Končar Electric Vehicles - Igor Jagodić tłumaczy: “W Končar mamy długą tradycję produkcji lokomotyw, tramwajów i od niedawna pociągów.” Jednak Končar nadal potrzebuje partnerów a Henkel Loctite to ważny partner. „Nasza współpraca z inżynierami Loctite została zintensyfikowana w ciągu ostatnich pięciu lat kiedy opracowywaliśmy nasz najnowszy produkt z linii tramwajowej – TMK 2200.” Mówi Jagodić.

Nowoczesny tramwaj niskopodłogowy to powód do dumy w patriotycznej Chorwacji, ponieważ 70% części jest wytwarzanych na miejscu, w szczególności zaawansowanych pod względem elektronicznym komponentów.

Jednakże identyfikowanie się z jednym z nowoczesnych symboli Zagrzebiu idzie o krok dalej. Mirjana Fulir, menadżer komunikacji marketingowej Henkel Loctite na Europę Środkową i Wschodnią, której dział znajduje się w chorwackiej stolicy, mówi: “Każdego ranka kiedy jadę do pracy i widzę przejeżdżające obok mnie tramwaje, czuję, jak rozpiera mnie duma. W jakiś sposób czuję, że ten tramwaj jest częścią nas ze względu na te cenne krople kleju stosowane do montażu kluczowych części tramwaju.”

Więcej niż ładny wygląd
Ten elegancko wyglądający tramwaj potrzebuje jednak więcej niż tylko ładnego wyglądu. W samym Zagrzebiu tramwaje przewożą ponad 200 milionów osób rocznie, z czego 500 000 osób korzysta z tego środka transportu każdego dnia. Tramwaje Končar muszą działać do 35 lat. Dla każdego tramwaju dozwolone jest jedynie 5% czasu na naprawy i utrzymanie w ruchu. Aby uzyskać tak wysoki poziom niezawodności, zakład produkcyjny w Zagrzebiu polega na produktach Loctite. Koła tramwajów publicznych muszą wytrzymać obciążenia do 60 ton, dlatego też każdy ich element musi być odpowiednio zabezpieczony, tak aby pozostał na swoim miejscu.

Jeden z etapów montażu kół wymaga zabezpieczenia uziemiających śrub drutowych. Każde koło składa się z trzech segmentów, części wewnętrznej wykonanej z gumy będącej izolatorem elektrycznym. Dlatego też obejście z drutu jest niezbędne dla uziemienia tramwaju. Jest to bardzo ważna kwestia techniczna a zarazem kwestia bezpieczeństwa. Wysokowytrzymały środek do zabezpieczania gwintów Loctite 2701 zapewnia maksymalną odporność wykonanych ze stali nierdzewnej śrub na drgania. To tylko niektóre z „cennych kropli” stosowanych do aplikacji na najważniejszych częściach tramwaju.

Končar pracuje obecnie nad nowym produktem – niskopodłogowym pociągiem. Zobaczymy, czy ten nowy produkt stanie się rywalem dla swojego popularnego brata TMK 2200. Sama firma, założona w roku 1921, jest dobrym przykładem zakładu zlokalizowanego w Europie Środkowej, który odniósł sukces. Grupa składa się z firmy matki Končar Electrical Industry i 20 firm niezależnych. Głównym inwestorem jest chorwacki skarb państwa reprezentowany przez wiele funduszy. Rok 2008, kiedy zaczął się kryzys finansowy, był udanym rokiem dla Končar. Odnotowano wzrost sprzedaży i zysków a także wzrost eksportu towarów i usług.

Bezpłatny dostęp do gwiazdy
Jest jeszcze jedna interesująca rzecz, o której należy wspomnieć mówiąc o tej gwieździe transportu miejskiego w Zagrzebiu: można z niego korzystać za darmo!. Od niedawna za transport miejski w centrum Zagrzebia nie pobiera się opłat. Tłumacząc tę decyzję urzędnik państwowy zauważył: „Ma to na celu ograniczenie ruchu samochodów w centrum i zachęcenie mieszkańców do pozostawiania samochodów na parkingach miejskich poza centrum miasta.” Chorwacja, która ma wstąpić do Unii Europejskiej w roku 2010, chyba dobrze rozumie zmieniające się trendy naszych czasów.

W trakcie wizyty zespołu Henkel w zakładzie produkcyjnym Kolman – dyrektor sprzedaży i usług w Končar Electric Vehicles powiedział, że zastanawia się, czy Loctite ma jakąkolwiek konkurencję jeżeli chodzi o kleje anaerobowe. Inżynier mechanik z powołania Kolman pracuje w branży inżynieryjnej od wielu lat, jak sam mówi, dłużej niż to wypada wyrazić w słowach i bardzo dobrze pamięta, że kiedykolwiek należało zabezpieczyć śrubę lub uszczelnić połączenie gwintowe, zwykło się mówić: weź Loctite, bo Locite był w pewien sposób synonimem klejów anaerobowych.

Jest to przykład udanego partnerstwa dwóch firm, których produkty i marki stały się więcej niż towarami oferowanymi na rynku. Tak jak TMK 2200 stał się symbolem Zagrzebia i gwiazdą on-line, tak i marka Loctite stała się synonimem niezawodności i symbolem postępu w technologii klejenia.




Potrzebujesz Pomocy?

Zadzwoń: 
0 801 111 222

Materiały informacyjne: katalogi, ulotki, plakaty